Vibrace na palubě, cvičení pro piloty, vnímání vibrací jako frekvencí.

    Většina  začínajících pilotů, pilotů, nebo jen uvažujících o pilotním výcviku je v naší Česko -slovenské společnosti  modifikována materialistickým způsobem. To má své výhody, ale také nevýhody. Proto se pokusím tuto kapitolu přizpůsobit tomuto vnímání světa.

    Kdysi jste se ve fyzice učili, že elektromagnetické spektrum frekvencí  je velmi rozsáhlé a my jako lidé vnímáme jen určité a velmi úzké spektrum. Určitě si vybavíte ze školy, že díky tomu vidíme a slyšíme. Vidíme jen v úzkém spektru. Světlo, které člověk vnímá jako viditelné světlo, má vlnovou délku přibližně od 380 nm (fialová) do 740 nm (červená), což odpovídá frekvencím přibližně od 430 THz do 790 THz. A slyšíme také v úzkém spektru. Lidské ucho je schopno zachytit zvukové vlny v rozsahu přibližně od 20 Hz do 20 000 Hz (20 kHz).  Jiní si přiznají, že ještě cítíme kožním čitím a „tlakovými senzory“ vibrace - frekvence motoru, podvozku, jednotlivých strojů a zařízení na palubě. Jen velmi málo z nás chápe, že můžeme  vnímat i jiné složky frekvencí jiným způsobem, než jsme se záměrně učili jako studenti, fyzici, medici či piloti.

    Z pilotního hlediska, je podstatné jak se naše zdraví podílí na schopnostech pilota provést let a zvládnout krizové situace.

Z hlediska pokročilých technik pilotáže a busch pilota je zdraví pilota naprosto klíčovou složkou, která se extrémně promítá do podaných výkonů, neboť ve velmi krátkém čase musíte udělat několik úkonů zpravidla současně v jeden moment a k tomu potřebujete ještě plnou kapacitu Vašeho mozku v situačním vědomí, v situaci, kdy vše může dopadnout velmi špatně, protože není prostor ani čas na opakování v údolí na jednosměrné ploše obklopené kopci a vysokými stromy.  Jakákoliv drobná chyba pilotáže, nebo ne-moci způsobí škodu a pravděpodobně i zranění. Z pohledu instruktora takového pokročilého výcviku pak mluvíme o nadstandartním zatížení a  požadované nutnosti míti moc nad svým zdravím.

    Mozek ani motorická dovednost, motorická kontrola, tedy rychlé a přesné, precizní pohyby v řízení Vám zpravidla nefungují  jesliže jste ne-mocní. Jinými slovy a doslova máte NE- MOC, nebo nemáte MOC nad sebou a svým tělem. Nemáte moc nad svou  kognitivně-motorickou koordinací, což je propojení kognitivních funkcí (jako je pozornost, rozhodování, plánování) s fyzickými pohyby těla.

    Naopak absentuje -li u Vás nemoc, máte plnou MOC nad svou tělesnou schránkou a duševní pohodou a rozpoložením, což Vám umožní plně zvládnout potřebné pilotní zadání a splnit toto zadání k svému prospěchu ve stanovené kvalitě v daném čase a ovládat letadlo jak je potřeba.

    Všichni víme, že nemoci nejsou jen fyzické, ale i psychické. Dovolil bych si dodat, že mnozí máme i ne-moci jiné, tedy nemáme moc nad svým dalším vnímáním i v jiných spektrech frekvencí. Asi by jste byli rádi, abych byl konkrétní můžeme si to demonstrovat na:

 Ne-moci vibrační.

    Hmatové receptory v kůži jsou schopny vnímat vibrace v rozsahu přibližně od 0,4 Hz do 500 Hz. Například Meissnerova tělíska jsou citlivá na lehké dotyky a vibrace mezi 30-50 Hz, zatímco Paciniho tělíska reagují na vyšší frekvence, přibližně 250-300 Hz.

    Jako ukázku vibrací, které Vy určitě vnímáte v letadle si můžeme vizualizovat, jak u vašeho letadla vypadá varování na pádové rychlosti. U některých letadel vibruje řízení, knipl nebo berany od výškovky. Někteří z Vás to nepoznali, protože Vaše letadlo nevaruje výrazně, nebo ne tak, aby jste to Vy zatím zachytili, proto se v letadle používají různé pomůcky jako varovná  zvuková siréna napojená na plíšek čidla úhlu náběhu, někdy dokonce jen napojená na určitou rychlost v EFISU, či odtrhové plošky na křídle, které mají na vyšším úhlu náběhu způsobit tvorbu vibrací na výškovce. To vše znáte z učebnic létání, pilotního výcviku a mnozí z Vás i z praxe…

     Nemáte moc nad vnímáním vibrací, nebo Vám naopak jisté specifické vibrace velmi snižují soustředění a produktivitu? Máte vjem a moc cítit frekvence i v jiných,  než viditelných, slyšitelných a vibračních pásmech spektra? Umíte si nežádoucí frekvence pomocí mozku odfiltrovat, vyrušit nebo potlačit? Jsou  jisté specifické problémy u letadel s rotujícími křídly. S těmi nemám žádné zkušenosti, proto se budu věnovat pouze letadlům s pevnými křídly.

    Povězme si konkrétně v jakém dalším případě Vás v letadle vibrační ne-moc připraví o rozhodující čas:
     Poznáte za letu s běžícím motorem, kdy Vám benzínové elektromagnetické membránové čerpadlo nedodává dostatek paliva? (Aniž by jste  to čerpadlo přes hluk motoru slyšeli!)
     Rozpoznáte tu změnu vibrací, dlaní, konečky prstů, kolenem nebo stehnem opřeným o střední sloupek, rukou na plynu,  kdy se snižuje tlak v palivové soustavě a vibrace jsou o řád nižší  nebo vyšší jak elektromechanická membránová pumpa pracuje s zamrzajícím palivem (vyšší hustotou), nebo naopak tlakem palivových výparů ( nižší hustotou) až Vás to donutí tento vibrační vjem zkontrolovat na tlakoměru palivové soustavy, kde skutečně ručička indikuje stoupající či klesající tlak paliva?
     Díky vibrační moci, jste to zjistili včas! Pak je už jednoduché provést přepnutí nádrží, nebo zvolit nouzové přistání s časovým předstihem a vybrat lepší a delší plochu bez drátů napětí a bez strží či potůčků.


    Vibrace od motoru při začínající námraze karburátorů. Je nejjednodušeji zjistitelný stav protože vibrace se přenáší od celého motoru do draku letounu. Pokud je zachytíte včas, máte- li moc je zachytit v počínajícím stádiu, máte větší šanci na zamrzání karburátorů reagovat zvýšením výkonu motoru a změnou  cestovní hladiny, nebo zapnutím vyhřívání karburátorů – pokud tento systém odmrazování máte namontován.

    Řeknete si: „Dobře, vím o tom, ale necítím to. Necítím ty vibrace  elektromechanické palivové pumpy! Vibrace od zamrzání karburátorů rozpoznám až v pokročilém stádiu, když už motor začíná tarokovat! Takže je pro mne tento příspěvek nevyužitelný.“

 Ne tak docela!
     Pamatujete si jak jsme si popisovali jak zefektivnit pilotovy zatuhlé  spodní končetiny v případě nedostatečného směrového řízení pomocí směrovky?  Pamatujete, jak jste dostali v  knize  svobodné létání aneb příručka českého bush pilota v kapitole: „Možnosti zkrácení přistání, dodatečné pilotní dovednosti“  cvičební návod se smetákem a půlitrem? Podobně lze nacvičit i specifické vnímání vibrací…


Cvičení na rozpoznání změn vibrací.
      Letoun zašpalkujete klíny a letoun s vyšším výkonem  je potřeba navíc přivázat do kotvících ok na křídlech a podvozku na tři body dle provozní příručky. Hrozí převrácení letounu na vysokém výkonu motoru.  Počkáte na vhodné počasí bez větru, ideální  je inverzní s nízkou oblačností a  zvýšenou pravděpodobností výskytu námrazy.
Připravíme si nabíječku baterií a v případě delšího zkoumání ji zapojíme k nabíjení baterie.
    Prvně postupně pozapínáme všechny přístroje na palubě a posloucháme jejich zvukový projev. Snažíme se načíst i vibrační projev, přes kožní čití. Pak postupně zapínáme další a další spotřebiče, palivovou pumpu, otáčkoměr, směrový setrvačník, pokud je máte v mechanické podobě.
Snažíme se navnímat spotřebiče, které mají výrazný vliv na provoz letounu a bezpečnost.
    Poté nastartujete, zahříváte motor a stejné cvičení provedete při zahřívání a následně na různých  provozních otáčkách motoru. V případě nízké  okolní teploty a vysoké vzdušné vlhkosti si můžete nasimulovat i rozpoznání zamrzání karburátorů.
     Do vnímání zapojíme pocity, někdo by řekl nervové impulzy, či elektrické podněty z konečků prstů, dlaní, prstů a chodidel u nohou a také  Paciniho tělíska k mozku.  Paciniho tělíska se nacházejí hlouběji v podkožní tkáňi, často v blízkosti kostí, kloubů a vnitřních orgánů. Jsou citlivá na hluboký tlak a rychlé vibrace. Paciniho tělíska mohou detekovat frekvence v rozmezí 250-300 Hz, což je užitečné pro vnímání vibrací a rychlých mechanických změn.
    Pokud se Vám zdá, že nic necítíte, můžete použít své rty k přesnější identifikaci vibrací  stejně tak jak vibrace a zvuky zjišťuje automechanik pomocí hadice přikládané k uchu. Prostě přikládáte rty na jednotlivé přístroje a zařízení  a snažíte se navnímat vibrace, později to můžete vnímat konečky prstů, když už víte co konkrétně vnímat… A nakonec možná změnu frekvencí vibrací zjistíte z břicha a vnitřních orgánů. Někdy i velmi necitlivý,  pilot pozná změnu vibrací na ručičce některých přístrojů jako vario nebo podtlakoměr.

 
    Rozpoznáte vibrace u vrtule?

Rozpoznáte běžné znečištění vrtule od hmyzu a napečené trávy od třeba mírné změny nastavení jednoho listu vrtule oproti ostatním ( zejména za letu a na zemi nastavitelných vrtulích).  A že nejste zkušební pilot a že tyto změny vibrací nepotřebujete cítit?
Hmm a co námraza na vrtuli, poznáte ji včas, nebo až se kus námrazy sloupne a odletí a velmi rozváží vrtuli, kdy už to s letounem tak třese, že už je pozdě, ztratili jste výhodu a čas a už by to poznal každý? A poznáte, že jste vrtulí sestřelili drobného ptáka a máte vyštíplý kousek vrtule? Rozpoznáte vibrace z nožního řízení od vrtulového proudu, nastavení vrtule do nohou, chodidel?

     Dokáží Vás vibrace včas varovat a konkrétně směrovat k identifikaci závady a pravděpodobné příčině a jejímu odstranění za letu nebo alespoň k zmírnění následků?

Příště si povíme více. Pokud jste nedočkaví můžete  zatím studovat rubriku Zdraví.



Pilot Skills: Sensing Vibrations in an Aircraft

Perception during flight isn't limited to just sight and sound. Let's explore the crucial role vibrations play and how you can use them to enhance your piloting skills.

Sensing Vibrations and Their Importance in an Aircraft

Our skin's tactile receptors can detect vibrations in the range of 0.4 Hz to 500 Hz. For instance, Meissner corpuscles are sensitive to light touch and vibrations between 30-50 Hz, while Pacinian corpuscles respond to higher frequencies, around 250-300 Hz. These abilities are vital for detecting changes that may indicate problems during flight.

A common example of vibrations you may notice in an aircraft is the stall warning. In some aircraft, the controls, yoke, or stick begin to vibrate, signaling the pilot of impending danger. If your aircraft doesn't provide a strong warning, you can partially rely on the stall warning horn or angle of attack sensor, which are standard aids in these situations.

Learning to Sense Vibrations and Using Them to Improve Piloting

You might think that you're not sufficiently aware of vibrations in the aircraft, or that certain disruptive vibrations decrease your focus. It's possible that you're sensing frequencies outside the visible and audible spectrum but don't know how to use them effectively. Don't worry—sensing vibrations can be learned.

One example where it's crucial to detect changes in vibrations is when the electric membrane fuel pump starts to fail in delivering sufficient fuel. Even if you can't hear the pump over the engine noise, you can detect the change in vibrations by touch—whether it's through your palm or fingers on the throttle, or your knee or thigh against the central column. Or using the sensations of the internal organs. This way, you can detect a problem with the fuel system in time, whether it's caused by fuel freezing or a drop in pressure.

Similarly, you can detect early signs of carburetor icing. Vibrations caused by this situation transfer from the engine to the aircraft's airframe. If you catch them early, you can immediately respond—by increasing engine power, changing altitude, or turning on carburetor heat if your aircraft is equipped with such a system.

Training to Sense Vibrations

Now, you might say: "But I don't feel these vibrations!" Don't worry, you can learn to sense vibrations, even on the ground in a stationary aircraft. Remember the exercises you might have done from the book Free Flying: The Czech Bush Pilot's Handbook, where you learned to improve directional control using exercises with a broom and a beer mug?

In a similar way, you can train yourself to sense vibrations. The final chapter of the book offers exercises specifically aimed at recognizing changes in vibrations.

Image Description: A girl in red clothing sits astride the fuselage of an aircraft with her hands reaching towards the vertical stabilizer. This image symbolizes the ability to sense vibrations through specific receptors in the fingertips, palms, and internal organs. If the girl were barefoot and touching the aircraft with her lips, her sensitivity to vibrations would be even greater. The image also highlights to pilots that vibrations at the wingtips and tail section of the aircraft always have a greater amplitude (and therefore pose a greater risk to the airframe) than the vibrations sensed by the pilot in the cockpit or from the engine, as they are amplified by distance.









LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805