Na některé Facebookové skupiny jsem cvičně umístil kvíz, který je celkem jednoduchý. Výsledkem bylo něco přes 100 nelibých komentářů od různých pilotů, avšak nikdo, až na dvě skvělé vyjímky nedokázali situaci s přistáním dle zadání vyřešit. Nechci psát o tom jestli máme či nemáme a jakou máme či nemáme úroveň vycvičenosti - to mi nepřísluší. To nechám jiným. Zajímají mne pouze mí klienti a mí žáci. Mohu jenom vyzdvihnout, že dva piloti ze sta přemýšlí o dané situaci tak, že by ji dokázali alespoň nějak kloudně vyřešit. Pojďme tedy k zadání: https://www.facebook.com/groups/1668618630166580
Kvíz pro zkušené piloty
Je dáno: Dolnoplošník typu Bristell, Sierra, Alto, elektricky nastavitelné klapky, Motor Rotax 912 ULS 100HP, za letu stavitelná třílistá vrtule Kašpar. CENTRÁLNÍ OVLÁDÁNÍ OBOU BRZD NA OBOU KOLECH JEDNOU PÁKOU. Venkovní teplota 3 st.C, 550m AMSL Aktuální hmotnost 470kg ( letadlo +pilot+palivo+náklad), jste stovky kilometrů od civilizace, přistáli jste a pokochali se přírodou, nalovili jste ryby v čisté řece, je k večeru a okolo jsou vlci a medvědi a Vy vypadáte jako chutné sousto! Přijdete k letadlu a zjistili jste prasklou pneumatiku a i duši na hlavním pravém podvozku u letadla s příďovým podvozkem. Nechcete být pochoutkou divokých šelem. Jak z této šlamastyky ven a jak se dostat zdravý domů?
Vzlet s prasklým kolem praktický příklad.
Atypická prasklá duše a prasklý plášť o rozměru 5-5.00 a daleko široko nikdo. Plášť ani duši se zahnutým ventilkem nelze snadno sehnat ani v civilizaci. Nemáte čas naplnit duši říčním pískem, ani hlínou, do setmění zbývají sotva dvě hodiny. Nejbližší plocha na přistání má délku 236m a šířku 20m, je v 2050Ft AMSL ve směru 18 a 36, končí lesem a dnes tam fouká 40km/h stabilně v nárazech více v přízemní vrstvě do 10m AGL z 270 st., ale je tam servis i náhradní kolo, ubytování a teplá večeře a milá žena s dětmi čekající na Váš úlovek ryb.
Postup vzletu:
1. Natočit ručně letoun proti větru.
2. Vysunout maximální vztlakové klapky. Vrtule na vzlet. Motor Rotax 912 ULS 5800 RPM.
3. Urychlit letoun k rychlosti na „odtržení“ a udržet směr vzletu. ( Rychlost odtržení je nižší, než rychlost odpoutání. Ve všech leteckých školách a v teoriích a testech se hovoří pouze o odpoutání, až na výjimky. )
4. Udržet letoun v nejnižším možném přízemním letu do rychlosti „odpoutání“ pomocí úhlu náběhu a vysunutých klapek se kterými manipulujete podle okamžité potřeby a nejlépe přímo proti větru, nebo využít "kurzovou" ne "zatáčkovou" metodu kvůli vyššímu vztlaku a vyhnutím se překážkám.
( V co nejnižším možném přízemním letu znamená udržet kolo levého hlavního podvozku cca 10cm nad zemí,pravé o chlup výš. tedy let v maximální složce a maximálním využití přízemního efektu, který se exponenciálně s rostoucí výškou ztrácí a až asi do poloviny rozpětí křídla, kdy zcela zanikne.
5. Po dosažení rychlosti odpoutání zrychlovat letoun v přízemním efektu s postupným zavíráním vztlakových klapek na 15 st. Udržovat rychlost Vx pro přestoupání překážky, nebo vyhnutí se jí bočně.
Právě jsme si popsali vzlet.
Po 200km letu v divočině musíte také přistát na nejbližší ploše se servisem.Vzlet a přistání se za stanovených podmínek ( mimo přeletové vzdálenosti) skutečně udál. bez dalšího poškození letadla.
Otázka na Vás milí piloti:
Dokážete popsat úplné přistání do zastavení? Krok po kroku? Úkon po úkonu? Tak aby se nic dalšího nerozbilo? Kdo to dokáže zcela a bezezbytku popsat až do úplného zastavení letounu, popíše to do dnešní půlnoci a bude první kdo to přistání bezezbytku popíše, má se mnou půlhodinu létání zdarma. Prosím nedávejte sem příspěvky, že to nejde nebo jiné o tom co jsem si vzal nebo nevzal. Pojďme využít prostor k plodné diskuzi o létání z jakýchkoliv dalších ploch a sebevzdělávání jak pracovat s problémy které nás mohou potkat. Děkuji Vám všem.
Zkuste se sami zamyslet jak by jste danou situaci s přistáním řešili, zavřete oči, dál nečtěte a přemýšlejte!
Řešení kvízu přispěvatelem Jan Karas:
Tak já se teda o tu půl hodinu pokusím: vzhledem k větru z 270 a s pravym prázdným kolem budu přistávat na 18 na velkých klapkach s levým křídlem pod vítr a na levý podvozek. Po dosednuti držím ero na levém hl. podvozku až do chvíle kdy se i prave kolo dotkne země. Očekávám velké brždění pravé strany které kompenzují brzdenim levé strany(pokud lze samostatne) a smerovkou. Držet ero v ose mi pomáhá i vítr zleva.
Ach to značení drah - má být 36 - prostě aby šel vítr zleva. Stejně bych počítal s tím, že dojde na hodiny. Vzhledem k délce dráhy možná ani ne na škodu. Přistání tedy diagonálně tak, abych i po dotočení hodin byl na dráze. Ještě bych co nejdřív vypnul magneta ať to brzdí vrtule a ať ideálně po přistání a případném zborcení nohy podvozku ušetřím vrtuli a nezahořím:D
Výborně! Jan Karas s jeho dvěma příspěvky vyřešil přistání s prasklou pneumatikou a vyhrál kvíz a získal 1/2 hodiny létání výcviku nestandardních technik pilotáže. Sice si ještě po dosednutí na levé kolo a po dopadu pravého mohl udržet chvíli déle směr v diagonále pomocí reakčního momentu od vrtule přidáním tolika plynu, aby letoun, déle udržel v požadovaném směru, ale jeho řešení je dostatečné a přežil a letadlo nerozbil.
Gratuluji Výherci!
V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.