Vzlet letounu pomocí lana

     V předchozích kapitolách knihy „Svobodné létání v přírodě aneb příručka českého bush pilota“ jsme se seznámili s běžnými a méně obvyklými metodami vzletu z krátkých jakýchkoliv dalších ploch.

     Na toto pojednání si dovolím volně navázat ještě jednou pokročilou metodou, kterou jsem několikrát v nouzi použil, zejména u nouzáků po opravě motoru, nebo u bezpečnostních přistání v méně hostinném terénu a jednou dokonce u veřejného vystoupení, když nebyl prostor a možnost vzlétnout ze zatáčky, třeba pro neupravený povrch a obrovské kameny a plocha pro vzlet byla krátká a nedostatečná. Jedná se o metodu vzletu pomocí lana. Tu můžeme rozdělit na dvě trochu odlišné metody a sice s pomocí cizí osoby a svépomocí.


Vzlet pomocí lana s druhou osobou na zemi.

     Postupujeme tak jako kdybychom chtěli vzlétnout z plně zabržděných brzd. Jistě mnoho nezkušených pilotů namítne a proč bych to dělal, když mohu použít brzdy? Odpověď je prostá, někdy mohou brzdy být málo účinné nebo i poškozené po nouzáku. Ovšem u opravdu výkonných motorizací s vrtulí velkého průměru jsou brzdy téměř vždy málo účinné a neudrží letoun na místě na maximální vzletový výkon a tah. A opravdu neudrží zejména na zamrzlé trávě, na sněhu a v létě po prechodu pouřky kdy je plocha plná krup. Pak pneumatika nemá adhezi a klouže po povrchu.

     V případě ostruhového letounu uvážeme letoun za ostruhu k velkému balvanu, stromu, padlému kmeni. Letoun nastavíme ve směru vzletu. Předem ze směru vzletu odstraníme kameny a větve. Jednu rovnou větev, či kmínek o průměru do 1/5 průměru kola zajistíme na zemi v dostatečné vzdálenosti ve směru vzletu tam, kde předpokládáme brzké odpoutání, tedy asi 5-10m před místem předpokládaného odpoutání na dané hmotnosti a dané nadmořské výšce a teplotě. Letoun při najetí na větev bude dostatečně akcelerován a větví vymrštěn do vzduchu. Větev, či rovný kmínek zajistíme k zemi kameny na koncích, nebo zarazíme jiné větve jako kolíky do země. Rovněž můžeme udělat pomocí kamenů „nájezd“ na větev, či kmínek. Nebo jen poskládáme vhodně kameny správné velikosti.

     Zahřejeme motor, uděláme motorovou zkoušku. Nakonec přidáme plný vzletový výkon a nastavíme letoun do letové polohy s mírným úhlem úhlem většího náběhu křídla. Ostruha je ve vzduchu. Druhá osoba lano přes špalek, nebo kmen přesekne, nebo mžikem přeřízne lano.

     Pokud se seknutí sekyrou, nebo přeříznutí nepodaří, hrozí zhoupnutí letounu jak se jednotlivé provazce uvolňují a trhají. Mějte opravdu ostrou sekyru a špalek pod lanem, nebo velmi ostrý nůž – i v takovém detailu může být kámen úrazu! Ostatně jak jsem si málem hrábl vrtulí je vidět na videu. Jednoho to poučí...

     Letoun se po přeseknutí či odříznutí vzepne, zhoupne a vybočí jak moc to záleží na úhlu nastavení motoru a šikovným pilotu, který ví jak působí reakční a gyroskopický moment vzletového výkonu při rozjezdu z nulových dopředných rychlostí a zná jejich síly a dokáže letoun udržet ve směru vzletu. Závisí to také na způsobu přeřezání nebo nedej bože přetrhnutí jediného provazce z lana, které nebylo dobře přeříznuto nebo přeťato. Pak se letoun udržován zkušeným pilotem na nejmenším úhlu náběhu prudce rozjede. Dojede stále akcelerován až k větvi na zemi o kterou dostane odtrhový impuls, který je účinnější a výrazně rychlejší než od výškovky ( kterou někteří piloti používají k odtržení letounu) a pak se letoun násilně odpoutá.

     Pilot musí zvládnout korekci a udržet letoun podle výkonu a rychlosti co nejníže v přízemním efektu do dosažení rychlosti pro stoupání. Ke vzletu, zejména jeho pozemní části, pak stačí o dost méně prostoru. Bohužel druhá osoba nám zůstala v místě odletu. Ou! Zato letadélko vzlétne bez ní daleko lépe, sic od ostruhy vlaje kus lana! Pokud je lano příliš krátké může někdy zabušit do potahů výškovky, zní to hrozivě, kde koho to zprvu vyleká, ale nebojte je to jen lano. Pokud je delší tak se vlastní váhou natáhne a ani velká turbulence mu to nedovolí. Otázka je kde je ostruha vůči výškovce.

Co ale udělat pokud jste v letadle sám?


Vzlet pomocí lana svépomocí.

     Velmi zkušení bush piloti k tomu použijí speciální samouvolňovací uzel. Těch je několik a každý má svůj oblíbený. Uváží letoun za dostatečně kluzký kmen, kámen a použijí tuk pro namazání ze zvířete nebo trochu motorového oleje, lano se lehce uvolní při zatáhnutí pilotem z kabiny, objede kmen a umožní pilotovi odlétnout sám.

     Někteří piloti používají jiný uvolňovací mechanizmus pomocí páky. Každému pilotu a situaci vyhovuje něco jiného. Lano bude ale o jednu délku k pilotovi od úvazku delší než v předešlém případě vzletu s osobou na zemi.


Vzlet pomocí lana u letounu s příďovým podvozkem

     Vzlet pomocí lana u letounu s příďovým podvozkem typu Tecnam P 2002 Sierra. Zde není jak lano uvázat a pokud znáte konstrukci letounu jako já, tak si netroufnete udělat úvazek za rameno výškovky nebo „pseudo ostruhu“ ani vázací oko zde na draku trupu od výrobce není! Nezbyde než letoun uvázat za hlavní podvozek doprostřed. Nehte lano co nejdelší, aby svou váhou zamezilo mlácení do trupu a výškovky v průběhu letu a přizpůsobte tomu rychlost letu. Lano můžete napustit vodou, aby bylo pro tento účel ještě těžší.

Vzlet pomocí lana z filmu.

https://www.youtube.com/clip/UgkxajXipIqJsydTJqDzlH4J3KS3WNHLy8ee

Můj vzlet pomocí lana veřejné vystoupení Cihelna 2015

https://www.youtube.com/watch?v=wUQ_PLw9qzw 7:35 stopáž Cihelna 2015

LETECKÁ ŠKOLA ROKU

V roce 2014 jsme se umístili na skvělém druhém místě v anketě "Letecká škola roku" ve kategorii škol věnujících se výcviku pilotů ultralehkých letadel.

​​

NAŠI PARTNEŘI


AEROWEB 
Letecký informační server... více

AIRPAL
Stol Zenair letouny...  více

KONTAKT


Mobil:    +420 603 107 704
E-mail:    filip.zejda@seznam.cz 

filip.zejda73@proton.me​


Adresa: Zbilidy 101, PSČ 58805